IMG_8021

Kiedy but wymaga wymiany

Kiedy but wymaga wymiany? 

Już nie raz słyszałem „przepraszam Pana a buty to po jakim czasie należy wymienić na nowe?” – to chyba najczęstsze pytanie biegaczy. 

Jestem przekonany, że dobrze dobrany but posłuży nam przez wiele kilometrów, ale musimy pamiętać, że wiecznie żyć z nami nie będzie. Tak jak każdy sprzęt, buty też ulegają naturalnemu zużyciu. Eksploatujemy je za każdym razem, kiedy biegamy i naciskamy na nie z siłą pięciokrotną masie naszego ciała. Dlatego trzeba pamiętać, że pomimo iż na pierwszy rzut oka nasze buty wyglądają spoko, to pianka dość często jest już w stanie fatalnym. 

W materiale chcę pokazać Wam pięć oznak zużytych butów. 

1. Wybiegany kilometraż

Wiele razy spotkałem się z pytaniem „na ile kilometrów moje buty wystarczą”. Przy butach dobranych idealnie pod wagę biegacza przyjmuje się, że:

-1200 km dla buta treningowego

-700-900 dla buta treningowo – startowego

-200-500 dla buta startowego 

Są to wartości oczywiście teoretyczne, bo jeżeli jest ktoś lżejszy i weźmie bardziej amortyzowany but to starczy on na dłużej. Działa to również w drugą stronę. Kupując nowe buty warto skorzystać z aplikacji sportowych np. Garmin Connect lub oczywiście innych aplikacji, które pomogą zliczać wybiegane kilometry przy danej parze butów. 

2. Deformacja podeszwy

Oznaką zużytego buta jest między innymi  deformacja podeszwy. Powyginana w każdą stronę nie daje stabilnego podparcia dla stopy co odbija się na naszych stawach. Zbyt duże odkształcenie powoduje, że stopa układa się nienaturalnie, a to w dużej mierze powoduje obciążanie naszych mięśni i stawów.  Przeciążane stawy są źródłem bólu i prowadzą do kontuzji, a wtedy wydamy więcej pieniędzy na fizjoterapeutę niż nową parę butów.

3. Pękająca cholewka

„Dziura na dziurze, dziurą pogania”, czyli jak to mówią dodatkowa wentylacja. To nie jest żadna dodatkowa wentylacja, tylko poważne zużycie buta. Cała konstrukcja ma trzymać stopę podczas biegu w nienaganny sposób. Ma powodować dobre i stabilne przetoczenie. Te wszystkie nacięcia, naklejane sztywne pasy i materiały w odpowiednich miejscach, a nawet sznurówki to nie fanaberie projektantów. To ważne elementy konstrukcyjne, które mają za zadanie utrzymanie stopy na swoim miejscu. Gdyby nie było to potrzebne to moglibyśmy do podeszwy przyczepić kawałek sznurka i też by się taki but trzymał stopę. Chciałbym zobaczyć człowieka, który będzie w takich butach biegał 10 km poniżej 40 min lub zbiegał na przykład z Kasprowego. A więc jak cholewka nam pęka to miejmy świadomość, że nasza stopa nie jest trzymana w ryzach.

4. Starty bieżnik

Czas na przyczepność, czyli jazdę bez trzymanki. Bieżnik w butach to nie tylko ładnie wyglądający kawałek gumy, to nasze bezpieczeństwo na każdym podłożu. To takie trochę działanie jak opona w samochodzie. Każda podeszwa ma swoje lamelki i jest zrobiona z odpowiedniej mieszanki gumy, co ma zapewnić bezpieczeństwo na suchym i mokrym podłożu. Ma nas uchronić przed  skręceniem kostki, wywrotką i wybiciem zębów. Starty bieżnik to również zmniejszona amortyzacja dla naszych stawów, gdyż lądujemy na cieńszej podeszwie. Po prostu jest bardziej płasko, a to tak jakbyśmy biegali w trampkach lub na bosaka.

5. Odpadające elementy buta

Elementem najbardziej świadczącym o zużyciu buta jest brak elementów buta. Cóż… jest dużo biegaczy, którzy doprowadzają do tego, że elementy konstrukcyjne butów po prostu odpadają i nie ma to nic wspólnego ze słabą konstrukcją lub niechlujstwem producenta. To jest maksymalne zużycie, czyli wyciśnięcie z niego czego się da i ile się da. A później się dziwią, że bolą ich kolana, kostki, piszczele a na końcu biodra i kręgosłup, tłumacząc się tym, że dużo nie biegają. Przykład: “Wie Pan.. ja biegam 4 razy w tygodniu po 5 km, czyli 20 km tygodniowo, a buty mają jakieś 4 lata. Biegam regularnie.”

No tak, może i to nie jest dużo, ale łącznie daje to około 4000 tysięcy kilometrów przebiegu. Plus działanie środków chemicznych, nie tylko podczas czyszczenia, ale i środki chemiczne stosowane na chodnikach podczas czyszczenia ulic, lub sól stosowana w okresie zimowym.

Podsumowując

Przedstawiłem Wam 5 oznak zużytych butów. Nie chodzi o to żebyście kupowali co miesiąc nowe buty, ale żebyście byli świadomi co może być przyczyną dyskomfortu podczas uprawiania sportu jakim jest bieganie. Amortyzacja, cholewka, bieżnik i każdy jeden element konstrukcyjny buta jest tak samo ważny. Tu nie ma mowy o kompromisach. Każda konstrukcja jest tysiąckroć razy sprawdzana na testach przez producentów i testerów zanim trafią do masowej produkcji. Jest to robione nie po to, żeby nabić Was w butelkę, tylko po to żebyście cali i zdrowi mogli cieszyć się bieganiem 

1f642.png

Tags: No tags

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są *